NFOŚiGW jako krajowy operator Funduszu Modernizacyjnego wesprze dotacją z tego zasobu rozwój elektroenergetycznej sieci dystrybucyjnej poprowadzony przez Tauron Dystrybucja we Wrocławiu. Budowana w ramach inwestycji nowa oraz zmodernizowana infrastruktura przesyłu prądu elektrycznego pozwoli w przyszłości łatwo i bezpiecznie podłączać do niej punkty albo stacje ładowania pojazdów elektrycznych, hybrydowych, w tym także autobusów zeroemisyjnych. Umowę o dofinansowanie przedsięwzięcia podpisano 28 grudnia 2022 r. we Wrocławiu.
Wysokość udzielonego wsparcia finansowego przez NFOŚiGW wyniesie ponad 15,4 mln zł, przy koszcie całkowitym przedsięwzięcia na poziomie ok. 25,8 mln zł. TAURON Dystrybucja S.A. zrealizuje zadanie w podziale na dwie części. W ramach pierwszej przewidziano budowę linii kablowej 110 kV pomiędzy wrocławskimi stacjami elektroenergetycznymi GPZ R-101 Walecznych a GPZ R-107 Kurkowa. W ramach drugiej równoległej części zbudowany zostanie system zasilania wrocławskiego Zakładu Autobusowego przy ul. Obornickiej.
Podjęte działania projektowo-realizacyjne planuje się zakończyć w marcu 2026 r., a efekty inwestycji pozwolą uzyskać 9 km nowopowstałych i zmodernizowanych sieci dystrybucyjnych energii elektrycznej, 3 zmodernizowane stacje transformatorowo-rozdzielcze oraz 2 nowe transformatory.
Uzyskane efekty ekologiczne to: oszczędność energii, która sięgnie 346 MWh/rok, ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, oraz co bardzo ważne substancji zanieczyszczających powietrze - takich jak dwutlenek siarki, tlenki azotu, tlenek węgla oraz pyły o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10).
Niniejsze dofinansowanie jest pierwszym w przewidzianym cyklu, w ramach I naboru programu Funduszu Modernizacyjnego pn. Rozwój infrastruktury elektroenergetycznej na potrzeby rozwoju stacji ładowania pojazdów elektrycznych - który został już zakończony.
Aktualnie otwarty jest II nabór tego programu prowadzony przez NFOŚiGW, który ma trwać do końca kwietnia 2023 r., jednak nie dłużej niż do wyczerpania środków alokacji.
Niniejszy projekt (jak i następne w cyklu) będzie wpisywał się w szerszy plan przygotowania szerokiej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w całym kraju stanowiący odpowiedź na rosnący popyt na samochody elektryczne oraz na założenia i legislację Unii Europejskiej dotyczącą zmian w transporcie oraz wynikających z nich decyzji o zwiększaniu udziału elektryków w strukturze produkcji i użytkowania aut (w tym m.in. strategię zagęszczania stacji ładowania samochodów elektrycznych oraz stacji ładowania wodoru).
Inwestycja Tauron Dystrybucja we Wrocławiu pomoże w swoim zakresie w realizacji zamiaru osiągnięcia w 2050 r. neutralności klimatycznej w Unii Europejskiej. Cały program Funduszu Modernizacyjnego przyczyni się do osiągnięcia celów ramowych dotyczących klimatu i energetyki określonych na poziomie krajowym oraz celów długoterminowych określonych w Porozumieniu Paryskim.