22 lutego 2019

Działania PTPiREE w obszarze regulacji prawnych w styczniu 2019 roku

W połowie stycznia – w ramach konsultacji publicznych – do Ministerstwa Energii przekazano stanowisko PTPiREE wobec zaprezentowanego pod koniec listopada 2018 roku projektu „Polityki energetycznej Polski do 2040 roku” (PEP2040).

W dokumencie zawarto opis stanu i uwarunkowań sektora energetycznego z oceną poprzedniej polityki energetycznej oraz cel obecnej; określono także jej kierunki wraz z działaniami niezbędnymi do ich realizacji. PEP2040 jest jedną z dziewięciu zintegrowanych strategii sektorowych, wynikających ze Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Zakłada się, że ,,Krajowy plan na rzecz energii i klimatu na lata 2021-2030'' (którego projekt zaprezentowano w styczniu) ma być zgodny z ,,Polityką energetyczną Polski do 2040 roku''.

Przekazane do Ministerstwa Energii stanowisko branży wypracowano na podstawie analiz opublikowanych dokumentów dokonanych zarówno w ramach Rad Dyrektorów, Biura PTPiREE, jak i na szczeblu Zarządu Towarzystwa.

W połowie stycznia zaprezentowano i poddano konsultacjom publicznym projekt ,,Krajowego planu na rzecz energii i klimatu na lata 2021-2030''  (KPEiK) w wersji 3.1 z 4 stycznia 2019 roku.

Dokument stanowi wypełnienie obowiązku wynikającego z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 roku w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu. Końcowa wersja KPEiK winna być zgłoszona – po konsultacjach krajowych, dostosowaniu do strategicznych, kierunkowych dokumentów rodzimych i uwzględnieniu ewentualnej rekomendacji Komisji Europejskiej – do KE w terminie do 31 grudnia 2019 roku.

Dokument zawiera krajowe założenia i cele oraz polityki i działania w takich wymiarach, jak:

- obniżenie emisyjności,
- efektywność energetyczna,
- bezpieczeństwo energetyczne,
- wewnętrzny rynek energii,
- badania naukowe, innowacje i konkurencyjność.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (wdrożenie AMI) przeszedł konsultacje publiczne w listopadzie 2018 roku. Na początku 2019 roku – w ramach, powołanego zarządzeniem Ministra Energii z października 2018 roku, Zespołu do spraw Wprowadzenia w Polsce Inteligentnego Opomiarowania – powstało również sześć grup roboczych do spraw:

1. rozporządzenia, której zadaniem jest opracowanie projektu rozporządzenia wykonawczego w sprawie funkcjonowania systemu pomiarowego, określonego w art. 11zf ust. 1 projektu ustawy;
2. RODO, której zadaniem jest opracowanie statusu danych pomiarowych w świetle rozporządzenia RODO i weryfikacja przepisów projektu ustawy dotyczących tego zagadnienia;
3. wymiany informacji, której zadaniem jest opracowanie modelu przekazywania informacji pomiarowych pomiędzy uczestnikami systemu inteligentnego opomiarowania, w tym procesów rynku detalicznego, a także określenie związanych z ich obsługą obowiązków poszczególnych uczestników rynku;
4. HAN, której zadaniem jest opracowanie zasad współpracy licznika zdalnego odczytu z instalacją odbiorcy końcowego w gospodarstwie domowym (siecią domową – Home Area Network), standardów zapewniających interoperacyjność, a następnie opracowanie projektu przepisów rozporządzenia wykonawczego w sprawie funkcjonowania systemu pomiarowego określonych w art. 11zf ust. 2 projektu ustawy;
5. korzyści, której zadaniem jest opracowanie koncepcji wprowadzenia innowacyjnych taryf oraz innych rozwiązań wspierających uzyskanie przez odbiorców końcowych i uczestników rynku korzyści z wdrożenia inteligentnego opomiarowania, a w konsekwencji opracowanie przepisów umożliwiających ich uzyskanie, w szczególności dotyczących rozporządzenia taryfowego;
6. promocji i komunikacji, której zadaniem jest opracowywanie działań promocyjnych i edukacyjnych poświęconych wdrażaniu inteligentnego systemu opomiarowania.

W ostatnich dniach stycznia zorganizowano konsultacje publiczne projektu rozporządzenia Ministra Energii w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną. Obecnie jest on na etapie prac ministerialnych. Dalsze działania są monitorowane w ramach PTPiREE.

Na początku roku – w ramach konsultacji publicznych – PTPiREE przekazało uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Energii w sprawie oznakowania miejsc ładowania lub tankowania pojazdu samochodowego oraz formułowania i udostępniania informacji o możliwości ładowania lub tankowania pojazdu samochodowego paliwem alternatywnym.