12 stycznia 2018

Ustawa o elektromobilności

Sejm przyjął 11 stycznia ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Teraz akt prawny trafi do Senatu. Dla firm energetycznych rozwój elektromobilności to szansa na zwiększenie sprzedaży i wejście na rynki zdominowane do tej pory przez firmy paliwowe. To również impuls do budowy nowych sieci i infrastruktury oraz rozwoju technologii magazynowania i zarządzania energią elektryczną. Elektromobilność jest również jednym z priorytetów obecnego rządu. 

Przed głosowaniem w Sejmie, które odbyło się 11 stycznia, minister energii Krzysztof Tchórzewski podkreślił, że ustawa była bardzo solidnie przygotowana i należała do najdłużej konsultowanych aktów prawnych. Potwierdza to wypowiedź Elżbiety Piskorz, dyrektor Departamentu Ropy i Gazu w Ministerstwie Energii, na organizowanej w Ministerstwie Energii w październiku ubiegłego roku przez Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej konferencji „Energetyczne wyzwania samorządów”. Przedstawicielka resortu energii poinformowała wtedy podczas dyskusji, że w trakcie konsultacji społecznych nad ustawą o elektromobilności wpłynęło ponad 1000 uwag. Były prezes Urzędu Regulacji Energetyki Mariusz Swora podkreślał na konferencji, że ustawa ma na celu przede wszystkim stymulowanie rozwoju infrastruktury. Natomiast kompleksowy rozwój elektromobilności będzie zależał od bodźców finansowych, które go wesprą.

Przyjęty w styczniu akt prawny zakłada stworzenie takiego systemu zachęt, planowane jest m.in. zniesienie akcyzy na samochody elektryczne i hybrydy plug-in, zwolnienie ich z opłat za parkowanie oraz większe odpisy amortyzacyjne dla przedsiębiorstw. W aglomeracjach i na obszarach gęsto zaludnionych zbudowana zostanie też sieć bazowa infrastruktury dla paliw alternatywnych. Podobne inwestycje planowane są wzdłuż transeuropejskich drogowych korytarzy transportowych. Dzięki temu użytkownicy pojazdów elektrycznych będą mogli poruszać się swobodnie praktycznie po całym kraju. Rząd zakłada, że do końca 2020 r. powstanie 6 tys. punktów ładowania energią elektryczną o normalnej mocy i 400 punktów ładowania dużej mocy oraz 70 punktów tankowania sprężonego gazu.

Ustawa o elektromobilności da samorządom lokalnym prawo do tworzenia stref czystego transportu. Pierwotna wersji dokumentu przewidywała stworzenie możliwości pobierania przez gminy opłat za wjazd do takich stref pojazdów z napędem spalinowym. Ostatecznie zrezygnowano z takiego zapisu.

- Trend wykorzystania pojazdów elektrycznych, zarówno w transporcie publicznym, jak i na potrzeby indywidualne, jest nieodwracalny. Pozwala to na kreowanie innowacyjnych rozwiązań, ale przede wszystkim ograniczenie zanieczyszczenia środowiska. Mimo pewnych ograniczeń związanych z rozbudową sieci dystrybucyjnych, widzimy w rozwoju elektromobilności dużą szansę dla operatorów na wzrost dostaw energii elektrycznej oraz wdrożenie nowych technologii związanych z magazynowaniem i zarządzaniem energią elektryczną – mówi Robert Zasina, prezes PTPiREE.